Luk røven, Riis!


Hvor mange gange skal vi høre den udokumenterede påstand om, at der udgives for mange dårlige krimier? Danske krimier har ifølge ny undersøgelse samme niveau som andre romaner.

Af RUNE STEFANSSON












Lad os begynde med fakta for lige at lukke munden på de værste tudefjæs i litteraturbranchen. Nye danske krimier får i gennemsnit 4 stjerner i dagbladenes anmeldelser. Det er præcis det samme som øvrige nye danske romaner.

    Krimier er altså ikke dårligere end andre fiktionsbøger på markedet. Netop dette påstås ellers ofte stinkende underlødigt udokumenteret af anmeldere, forlagsfolk og andre professionelle litterater, der burde vide bedre:

    - Der er kommet krimier, som ikke rigtigt holder mål, hævder en ildelugtende Johannes Riis, Gyldendals litterære direktør. - Når der er medvind til en genre, er der mange, som prøver at komme med på vognen. Både gamle og nye forslag har gjort sig skyldige i at udgive ting, som måske ikke helt holder.

    Anmelder Merete Reinholdt, Berlingske, lukker mere varm tarmluft ud i sin selvmodsigende omtale af Michael Katz Krefelds krimi Afsporet: - Når der midt i den store malstrøm af halvdårligt skrevne og sjusket komponerede krimier udkommer én, der både er spids og spændstig, ser man gerne gennnem fingre med klicheer og karikerede figurer.

    Informations læsere er heller ikke gået fri for en stinker, signeret Tonny Vorm, for et par år siden. Ud over to sider ormede Vorm sig frem til et budskab til sine kolleger i journaliststanden, der burde skrive Peter Øvig-agtige dokumentarbøger i stedet for krimier: - Journalistik båret af litterære virkemidler er langt bedre og sælger langt bedre end litteratur skrevet af journalister. Vi står ikke ligefrem og mangler jævntgode spændingsromaner for tiden.

 

Misundelsen

Nu skriver jeg selv krimier, så jeg er ikke neutral. Omvendt føler jeg mig ikke personligt ramt af kritikken af kriminalromaners for lave kvalitet. Heldigvis har mine første to bøger i Marcelo Krankl-serien, Blockbuster (2011) og Baby Rasta (2013), fået gode bedømmelser med fem stjerner i JydskeVestkysten til debuten og fem røde Politiken-hjerter til toeren som de mest markedsføringsegnede.

    Selv om mine bøger ikke er blevet ramt af makværksanklager, er det ufedt som dansk krimiforfatter at være vidne til negativt generaliserende udsagn om den genre, jeg opererer indenfor. En genre, som har fostret en lang række talenter de seneste ti år og givet dansk litteratur en opmærksomhed i bl.a. Tyskland og USA, som den ikke har haft, siden Peter Høeg bragede igennem med en anden krimi, Frøken Smillas fornemmelse for sne (Rosinante, 1992).

    Tror da pokker, at resten af branchen skæver med misundelse mod de romaner, som formaster sig at inkludere forbrydelse og opklaring i fortællingens skelet. Romaner, som måske ligefrem sætter samtidens genkendelige juridiske, videnskabelige, politiske, økonomiske, moralske og etiske problemer til subtil debat. Og samtidig formår at fascinere et højt antal læsere i ind- og udland.

    Forleden mødte jeg professor Hans Hertel. Han fortalte en anekdote fra sin undervisning i litteratursociologi, kort inden han gik på pension i 2009. En studerende rakte hånden op og spurgte sin estimerede underviser, hvor højt et antal eksemplarer en bog skulle sælge, før man kunne betragte den som dårlig litteratur.

    Nu blev den stakkels studine naturligvis til grin for sit naive spørgsmål – som hun muligvis ikke ville have stillet i dag efter Yahya Hassans salgssucces med en digtsamling. Jeg tror alligevel, at episoden viser, hvordan fordommen over for bøger, der fænger et større publikum, er sevet ned igennem litteraturmiljøet. Den studerende har ikke selv fundet på sin fordom. Hun har den fra andre – fordomme smitter. Jeg har selv hørt hadske udsagn mod krimier fremført offentligt i fx Literaturhaus på Nørrebro i København, mens blodfri forfatterkolleger har sendt mig beroligende blikke. Resten af publikum så ud til at labbe fordommene ukritisk i sig.

 

Når fakta modsiger fordom

Baseret på stikprøve fra litteraturmediet www.bog.nu er der ikke noget at komme efter. Nyudgivne danske krimier holder ifølge de professionelle anmeldere samme niveau som nye danske romaner uden mord. For hæderlighedens skyld vil jeg understrege, at det er mig selv, der har foretaget stikprøven, og at stikprøven er alt for lille til på nogen måde at kunne kaldes videnskabelig. Til gengæld kan enhver efterprøve resultatet med en anden og gerne også en større stikprøve.

    Jeg har ganske simpelt på en given dato midt i marts taget de senest nyudgivne ti bøger inden for hver af kategorierne ”krimi og spænding” og ”romaner og noveller”. Jeg har fraregnet noveller og oversat litteratur, og jeg har i sagens natur heller ikke medregnet bøger, som ikke er blevet anmeldt. Desuden har jeg fravalgt de få bøger, som kun har fået såkaldte ”læservurderinger”, der ofte er uhyrligt positive.

    Det, som bog.nu og sitets bagmand, forlægger Kasper Nielsen, gør, er at samle boganmeldelser fra landsdækkende og regionale dagblade samt et par dameblade. Anmeldelser fra bl.a. Information og Weekendavisen, der ikke giver bedømmelse i stjerneform, omregnes til et pointtal svarende til maksimalt 6 stjerner. De fleste medier uddeler nemlig op til 6 stjerner eller hjerter. Fire stjerner svarer på bog.nu’s skala til 67 ud af 100 point. 5 stjerner giver 83 point, mens de sjældne 6 stjerner ækvivalerer topkarakteren 100.

    Gennemsnittet for de i alt tyve bøger, jeg har gennemgået i min analyse, er 67,3 point. Krimier ligger 1,4 point under snittet, mens andre romaner er 1,3 point over. Dette marginale udsving er ikke en signifikant forskel, da alle tal svarer nøje til værdien af fire stjerner.

    Konklusionen er klar: Fordomme om krimiers dårlige kvalitet har tabt til fakta. Hvis de har mod og anstændighed til det, vil en undskyldning fra ophavsmænd og
-damer til fordomsfulde og bombastiske udsagn om krimiers lave niveau meget passende kunne gives i forbindelse med Krimimessen 2014.

    Krimiforfatterne er trætte af at blive dis-krimi-nerede.

 

Hvad er kvalitet?

Meget kan siges for og imod de professionelle litteraturanmeldelser. Har smagsdommerne nødvendigvis ret? Hvilken og hvis smag repræsenterer de? Har de nogensinde fremlagt deres bedømmelseskriterier? Eller tåger det hele rundt i én stor subjektivitet – en pæreholdig vælling af lige dele fordomme, smag, afsmag, viden, egne (muligvis mislykkede) kreative erfaringer og universitetsbaseret lærdom?

    Litteraturvidenskaben – som jeg selv har en cand.mag.-grad i – har mig bekendt ingen autoriserede kvalitetskriterier. I klassiske tider handlede et kunstværks kvalitet om imitation, proportion og moderation. Romantikkens geniæstetik satte fokus på det originale, og det kørte avantgarden videre med i sin iver efter at eksperimentere og overskride nye grænser. Postmodernismen har efter fremkomsten af velfærdssamfundene i vesten blandet det hele op, høj- og lavkultur, smalt og bredt, originalitet, pastiche og sampling, alvor og leg. På bagkanten af dette roderi står vi nu forvirrede, men måske også befriede tilbage. Som relativister uden faste rammer. Hvad er godt, hvad er skidt?

    Vores professionelle smagsdommere i aviser og blade har ikke nødvendigvis ret i deres karaktergivning, men de har ret til at give den. Anmelderstanden er til gengæld forpligtet til at være sober – subjektiv, men sandhedssøgende. En god anmelder anmelder et værk på dets egne præmisser; kun en dårlig anmelder tager udgangspunkt i sine egne fordomme.

    Når professionelle litteraturfolk bruger deres egne fordomme i stedet for en fordomsfri betragtning af litteraturen, hvor der inden for alle genrer udkommer både godt og mindre godt, er det svært at have respekt for dem. Som andet end amatører i hvert fald.

    Deres stinkende udsagn om krimiers undermålerkvalitet har samme tyngde, som når Maren i Kæret ytrer sig bagerst i bogbussen. Luk røven, Riis & co.!


Analysen blev præsenteret i Kulturen på News, 3. april 2014.
Stéphanie Surrugue interviewede.
 
 
 









 

Bedømmelser af krimier og øvrige nye danske romaner, baseret på tal fra bog.nu (14. marts 2014)
 

 
 
 
 
 
 
 
 
Krimier
 
 
 
 
Forfatter
Titel
Forlag
Gennemsnit
Jakob Knudsen
Resten er tavshed
People'sPress
67
Lasse Holm
Romeren
Fahrenheit
90
Eva Marie Fredensborg
Min mund er lukket
Elg & Co.
61
Benni Bødker & Karen Vad Bruun
Når solen forsvinder
Modtryk
63
Henrik Ventzel
Fortæl mig sandheden
Turbine
58
Lars Kjædegaard
Blomstermanden
Rosinante
67
Lene Kaaberbøl & Agnete Friis
Den betænksomme morder
People'sPress
65
Sara Blædel
Dødesporet
People'sPress
73
Maria Kjær-Madsen
Tavshedens mørke
Valeta
51
Lise Bidstrup
Khepris tre trin
Valeta
64
 
Samlet gennemsnit
 
 
65,9
 
 
 
 
 
Øvrige nye danske romaner
 
 
 
 
Forfatter
Titel
Forlag
Gennemsnit
Line-Maria Lång
Artiskokhjerte
Rosinante
76
Jeppe Krogsgaard Christensen
Åben himmel
Gyldendal
77
Jonas Suchanek
Do danska
Gyldendal
54
Peter Asmussen
Og tilsidst går verden under
Gyldendal
67
Eva Tind Kristensen
Han
Gyldendal
75
Kjersti Annesdatter Skomsvold
Monstermenneske
Republik
72
Lis Vibeke Kristensen
Kirsebærtiden
Modtryk
67
Torben Munksgaard
I virkeligheden
Lindhardt og Ringhof
62
Thorstein Thomsen
Bellmans guitar
Rosinante
57
Daniel Dencik
Anden person ental
Gyldendal
79

Samlet gennemsnit
 
 
68,6
 
 
 
 
Gennemsnit for de to genrer
65,9 + 68,6 / 2
 
67,25