Forfatteren


Rune Stefansson (født 1971) debuterede i 2011 som skønlitterær forfatter med den roste krimi Blockbuster som skønlitterær forfatter. I 2013 fulgte han succesen op med Baby Rasta. Begge bøger har privatopdageren Marcelo Krankl som hovedperson.

Bind 3, Den sidste olie, udkom den 12. februar 2016, og bind 4, Højt spil, fulgte efter allerede den 18. november 2016.

ASAKRIMI
13. november 2019 udkommer Korsborg - en asakrimi.

Den nye krimi handler om en gruppe asatroende og deres kristne modstandere i den fiktive sjællandske by Korsborg. En 13-årig dreng finder en nøgen kvinde hængende i et træ i skoven, bundet i fødderne, halsen skåret over, blodet tappet ned i en balje. Herfra går det løs.

Rune Stefansson har i forbindelse med sin research i asamiljøet offentliggjort reportagen Lysfest i den mørke Hareskov, Politiken, 24. december 2017.

SYDAMERIKA
Rune Stefansson har tidligere boet og rejst i Latinamerika og udgivet bogen Sydamerikas sjæl – reportage og interview (Tiderne Skifter, 1998). Den gamle bog udkommer som e-bog i begyndelsen af 2020.

FORFATTERENS BAGGRUND
Forfatteren er uddannet cand.mag. i litteraturvidenskab fra Københavns Universitet. I 2001-2002 underviste han i kreativ skrivning på Vestjyllands Højskole, og han har skrevet kortprosa, kronikker og artikler i en lang række medier. 2003-2015 arbejdede han med kommunikation i Danmarks Statistik.

Rune Stefansson er vokset op i Svogerslev vest for Roskilde. 2015-2017 boede han i München, og i september 2017 flyttede han til Bilbao med sin hustru og deres søn, som blev født i december 2016.

POETIK
I Den store lup – en krimipoetik kan du læse Rune Stefanssons tanker om, hvad der gør en krimi god. Kort fortalt slår han til lyd for en ”litterær” krimi, der på én gang sætter  samtidens og de eviggyldige spørgsmål under lup. Luppen bør rettes mod gråzonerne mellem godt og ondt. Det er der, hvor de pæne mennesker rækker ud efter underverdenen. Krimipoetikken er skrevet i 2011 i forbindelse af udgivelsen af Blockbuster.

DE UUNDVÆRLIGE HJÆLPERE
Hvis du vil vide mere om Rune Stefanssons arbejde med Blockbuster, kan du læse mere i hans tekst om De litterære hjælpere, hvor han beskriver samarbejdet med fire nøglepersoner – og processen med at skrive en roman. Romaner bliver sjældent til på en øde ø, og de fire litterære hjælpere har haft afgørende betydning for tilblivelsen af den første Marcelo Krankl-krimi.

SÅDAN ER BØGERNE BLEVET TIL
Læs interview om Baby Rasta, hvis du vil vide mere om Rune Stefanssons arbejde med bind 2 i Marcelo Krankl-serien.

5. august 2016 har Rune Stefansson offentliggjort Politiken-kroniken Drengen med den blå cykel - et essay om den ondskab, der danner tematisk bagtæppe for Marcelo Krankl-bøgerne. Omdrejningspunktet er den "Lucifer-effekt", som er et af de centrale temaer i bind 3, Den sidste olie.

I en halv times tv-optagelse med Kanal Roskilde fortæller Rune Stefansson mere om processen med at skrive Den sidste olie.















MATCHFIXING
Journalist Annette Thuesen interviewer ligeledes Rune Stefansson om Højt spil og den fiktive matchfixing i FC Roskilde og FC Bayern München. God fornøjelse med samtalen på Kanal Roskilde!














Hvis du vil vide mere om, hvordan bind 4, Højt spil, er blevet til, kan du læse teksten Virkelighed og fiktion. Se også fotos og video fra forfatterens research i München og Politiken-kroniken Da min computer løb tør for strøm (1. april 2017).



KAMPEN FOR UDGIVELSE
I et 55 minutter langt radiointerview styret af Kristian Ditlev Jensen i Bureauet for Afvist Litteratur på Radio24syv (2. april 2015) fortæller Rune Stefansson om hele sin karriere som forfatter - med vægt på den lange og seje kamp for at blive udgivet.

LUK RØVEN
I forbindelse med Krimimessen 2014 offentliggjorde Rune Stefansson en analyse af krimiers kvalitet. Se resultaterne, og læs kommentarerne i Luk røven, Riis!

MARCELO HOLDER ORLOV
Efter bind 4, Højt spil, holder Marcelo Krankl nu orlov. Tiden vil vise, om den dansk-chilenske privatopdager skal på nye opgaver – fx i Israel. Eller om det første, uudgivne Marcelo Krankl-manuskript, der handler om et spektakulært kunsttyveri, en dag vil blive støvet af og sendt på markedet. Eller om der skulle gemme sig hemmeligheder i den gamle detektiv, Marcelos læremester og kompagnon Konrad Zimmermanns arkivskab. Har han fx mødt Olof Palme i sin tid som efterretningsagent?